Storrytelling: Suprasolicitarea există. Cum gestionăm oboseala?

Excesul este de regulă un obicei rău al oamenilor. Putem face exces de alimente, de substanțe, de narcotice sau de zel. Eu am făcut puțin mai mult exces de muncă și am trăit o experiență ce merită împărtășită.

Poate reușesc să te sperii, să nu faci ca mine.

Dacă nu, iată pașii de urmat ca să ajungi la oboseală – bănuiesc că trebuie să vezi despre ce e vorba ca să crezi 🙂

Stadiul 1. Clasica oboseală

Nimic neobișnuit. Oricine se mai simte câteodată obosit. Te pui să dormi și trece. Sau bei o cafea și reușești să o înduri. Te mai trezești dimineața amețit până bei cafeaua (dacă deja te-ai obișnuit cu ea), mai reușești în weekend să te odihnești și luni o iei de la capăt.

Cam prin asta trece orice m obișnuit la oraș (nu orice oraș, în cele aglomerate precum București). 12-20 ore pe săptămână le petrec în RATB. Nasol. Suntem aprox. 3 milioane de bucureșteni ce trecem prin asta – zilnic.

Stadiul 2. Gestionează micile obstacole ale voinței

Înainte de a trece la miezul articolului – despre suprasolicitare / oboseală extremă – trec puțin prin partea motivațională de dinaintea furtunii psihologice.

Cu toate că mulți dintre noi ne confruntăm cu situații uzuale de oboseală, tot la fel de mulți cedăm psihic și preferăm să lucrăm cu un consum energetic mai mic. De multe ori ne pierdem motivația o dată cu orele nedormite. Numai cei foarte dornici de dezvoltare, cei care își doresc o ascensiune accelerată în carieră sau care au responsabilități mari acasă, aceia vor avea acea motivație de a fi productivi indiferent de condiții sau despre nivelul de stres. Citește despre stresul productiv aici.

Pentru a-ți recăpăta voința, îți recomand:

  • să faci ceea ce îți place;
  • să găsești un scop în ceea ce faci;
  • să te mulțumești cu ceea ce știi să faci și cu ce ai realizat;
  • să găsești un echilibru în tot ceea ce faci;
  • în final să îți dorești mai mult de la tine.

Mai multe în articolul despre echilibrul în viața de zi cu zi.

Stadiul 3. Exagerează

Nup. Stop. Aici am greșit eu teribil. Am exagerat cu munca, cu motivația de a reuși. Mi-am asumat prea multe responsabilități până când s-au întors toate împotriva mea. Asemeni găinilor care vin să ciugulească toate o dată atunci când le arunci mălaiul, așa au apărut și complicațiile.

Care sunt simptomele oboselii extreme? Poate că nu mulți oameni au ocazia să treacă prin asta și sper să nu pățească nimeni. Dacă ai nevoie de motivație în ceea ce faci, te sfătuiesc să te oprești aici cu cititul și să te redirecționezi la articolele menționate mai sus. Dacă, în schimb, ești o persoană exagerat de muncitoare, te invit să continui. Poate îți dau de gândit, poate te ajut să te echilibrezi. Sper!

Simptomele oboselii acute (într-o ordine aproximativă):

  1. Îți pierzi motivația, dar tragi de tine, obișnuit fiind să faci asta.
  2. Îți pierzi energia, ai momente când îți pierzi și productivitatea. Sistemul tău intern luptă, ai momente când ai impresia că ți-ai depășit limitele, că ești mult mai productiv. Apoi, iar scazi.
  3. Nu mai reușești să te concentrezi pe termen lung. Memoria pe termen lung este afectată. Ai nevoie să notezi tot ce trebuie să faci.
  4. Stresul începe să te macine. Momentele stresate cărora le făceai față inițial încep să îți creeze stări de nervozitate. La propriu.
  5. Atunci când apar sarcinile concurente și nu știi ce să faci mai întâi, simți adrenalina cum îți trece prin vene. Este cea mai dubioasă senzație pe care am trăit-o.  Brațe încordate. Chiar am făcut febră musculară într-o zi. Am înțeles că oboseala psihică și stresul îți afectează corpul.
  6. Slăbești, te îngrași brusc, slăbești iar. Alte dovezi ale efectelor negative. Unii oameni au probleme datorită stresului, da păi combinat cu oboseala?
  7. Nu poți să dormi pentru că ai impresia că nu ai făcut nimic și că mai ai atâtea de finalizat. Așa că începi să mai lucrezi până la ore trecute de 3 noaptea și te afunzi în propria-ți stare de neîmplinire.
  8. Am pățit să adorm la laptop, să adorm în autobuz și să adorm la facultate sau acasă cu hainele de stradă pe mine.
  9. Dacă nu iei măsuri rapid, ajungi într-un moment în care simți că îți ard ochii tot timpul și ai impresia permanentă că abia te-ai trezit.
  10. Pe întuneric te panichezi când clipești. Cel puțin eu vedeam fulgere și stele verzi în fața ochilor.
  11. Începi să uiți lucruri importante pentru tine sau pentru cei din jur. Începi să uiți chiar și de întâlnirile de afaceri.
  12. Viteza de lucru scade considerabil.
  13. Apar depresii pe care nu le înțelegi. Câteodată depresia ta este despre propria depresie pe care nu o înțelegi.
  14. Sunetele din jur încep să te zgârie pe creier. Până și bip-ul de la validatorul cardului din RATB mă deranja. Am avut momente când încercam să vprbesc mai puțin pentru că propria mea voce mă deranja.
  15. Apar dureri de ficat și de splină.
  16. Apar tensiuni musculare, dureri de mușchi inexplicabile.
  17. Sunt sigur că am avut și febră din cauza oboselii.
  18. Scaze sistemul imunitar. Am răcit în mod inexplicabil și mi-a trecut în câteva zile.

Mă opresc aici cu reacțiile oboselii acute deși sunt sigur că sunt mai multe și că se pot agrava.

M-am speriat că în 2017 cineva din România chiar a murit de oboseală.

Pe Sfatul Medicului am găsit un articol despre oboseală, dar nimic foarte clar pentru sfaturi de revenire din oboseală.

Atenție la cauze, totuși! Poate fi cauza unui retrovirus al oboselii sau a unei infecții.

Pentru recuperarea din oboseala fizică și psihică, recomand următorii pași:

  1. Să mergi la munte, la țară sau la pădure. Acolo este aer curat ce îți oxigenează creierul și liniștea de care ai nevoie.
  2. Să îți iei pauză totală sau măcar să muncești mai puțin dacă o pauză totală îți induce o creștere a nivelului de anxietate
  3. Să adormi înainte de ora 11-12 seara. La acele ore va crește nivelul de melatonină, iar somnul este mult mai odihnitor.
  4. Să nu dormi brusc foarte multe ore în încercarea de a recupera rapid. Am încercat de mai multe ori, timp de mai multe weekenduri să dorm 12-13 ore și de fiecare dată m-am trezit cu dureri de cap care au persistat o zi întreagă.
  5. Dormi 60 de minute la prânz. Ai grijă că s-ar putea să adormi pentru mai multe ore și să nu ai voința de a te trezi. Eu am pățit să dorm 6 ore. Nu știu cum de am reușit, dar noaptea am mai dormit 10, apoi m-am trezit cu o durere de cap.
  6. Bea foarte multe lichide, bea sucuri naturale și mănâncă bine
  7. Ai grijă de ficat, preventiv, chiar dacă nu simți nimic.
  8. Continuă să te recuperezi. Este posibil să ai zile în care să te simți ca nou și imediat cum apare seara să resimți brusc toate simptomele oboselii extreme.
  9. Fă sport de relaxare, dar nu depăși 30 de minute.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *