Experiența a 5 ani de studenție în ASE. Pentru că ai putea petrece un sfert de viață aici

De ce am ales ASE?

Eu am ales Facultatea de Marketing la fel ca majoritatea studenților – adică fără să știu despre ce este vorba. Ni se întâmplă tuturor să nu știm după terminarea liceului pe ce drum să o apucăm. Ne dăm seama mult mai târziu că această alegere ne va influența viața definitiv.

Parcă nimic nu e perfect. Parcă ni se cuvine cel mai bun domeniu și cel mai bănos, dar în același timp, parcă nu ne place nimic. Am trecut prin asta după liceu și încă văd colegi de la masterat care încă trec prin acest stres al viitorului.

Norocul face că am văzut cum sunt studenții și profesorii și pe la UNEFS și pe la UMFB, la Româno-Americană, la Politehnică, la UTCB, la SNSPA. Pe la fiecare am mai intrat să mai postez un afiș, să mai discut cu cineva, să mai văd cum e un curs la ei, să mai ajut la organizarea unui eveniment… Prin urmare, nu voi insista pe asemănările sau diferențele între fiecare universitate sau facultate. Oricum, sunt sigur că aș greși. Peste toate se mai adaugă percepția și experiența. Sunt sigur că fiecare universitate le are și pe cele bune și pe cele rele.

Începem cu un citat motivațional

Ai nevoie de energie.

Despre vise

“Toate visele tale se pot împlini daca ai curajul să le urmezi” - Walt Disney.

Despre Facultatea de Marketing din ASE

Îmi aduc aminte când am căutat primele mele informații despre ASE atunci când m-am înscris. Erau o sumedenie de articole pozitive și negative. Pe cine să crezi?

Cu cât citești mai multe articole, parcă cu atât mai mult va crește și dificultatea deciziei.

Îmi aduc aminte că citisem un articol foarte lung despre Academia de Studii Economice care m-a ținut captiv rânduri întregi, autorul profitând de curiozitatea mea). Apoi, a urmat fraza descurajatoare. Aproape că m-a convins să nu mai aleg ASE.

Totuși, știam sigur că îmi place marketingul pentru că am făcut un curs de așa ceva în liceu (Colegiul Național A.D. Xenopol). Cred că a fost prima dată în viața mea când am făcut ceva de capul meu, fără să ascult de nimeni. Îmi aduc aminte câte păreri negative veneau din toate părțile (rude, prieteni). Și îmi mai aduc aminte cum priveau oamenii ideea de marketing: ca pe o chestie rău famată. Un domeniu nou și greu de înțeles. Prin urmare, am ales 2 opțiuni de admitere: ASE Marketing și ASE Cibernetică. Am riscat căci concurența era foarte mare.

Apăruse acea idee că “te duci acolo unde se duc toate oile, că prea mulți vor la ASE" – apoi, mi-am pus întrebarea dacă nu cumva la ASE găsesc ceva foarte bun..din moment ce toată lumea dorește să ajungă acolo.

Aș fi intrat la Cibernetică chiar ultimul pe listă. Noroc că am pus Marketing prima dată!

La Facultatea de Marketing am întâlnit altfel de oameni. Colegi minunați, mult mai maturi decât în alte părți, cadre didactice deschise și cu o grijă aproape părintească pentru studenți.

Îmi aduc aminte de primul curs de marketing, la domnul Prof. Univ. Dr. Ștefan Boboc – a fost atât de fascinant și ușor de înțeles! Și acum folosesc notițele de atunci…bazele sunt ceea ce trebuie să aplicăm zi de zi.

Într-adevăr, sunt și materii pe care majoritatea studenților le consideră grele sau foarte grele, precum: statistică, econometrie, macroeconomie, microeconomie, matematici aplicate în marketing, finanțe (bazele doar).

Acum pot adăuga o notă sugestivă bazată pe experiența mea de Director General al unei agenții de marketing online: colaborând cu manageri ai altor companii, am constatat că ce am învățat în facultate este cel mai entry level lucru cu putință! Poate că îi descurajez pe unii sau îi reconfortez pe alții. Nu poți deveni un specialist în domeniu dacă nu treci prin aceste “calcule și matematici". Să vedeți voi ce înseamnă Business Intelligence! Apropo, această din urmă noțiune devine o normalitate în companii, tehnologiile evoluează rapid, iar accesibilitatea crește, costurile scad….

La Facultatea de Marketing am trecut prin numeroase materii variate – multidisciplinaritate să îi spunem! Cred că este singura facultate în care înveți din atât de multe domenii conexe. Super ok ca dezvoltare. Mai jos, am acordat și niște note raportate la așteptările mele pentru această facultate.

Criteriu Nota Comentarii
Profesori 9 Sunt profesori de nota 10++. Ca orice instituție, mai sunt și profesori mai duri sau care nu ne plac atât de mult. Media între 10++ și 7 este 9 🙂
Examene 7 Poate că aici este singurul lucru despre care mi-aș fi dorit să fie altfel. De fapt, nu am auzit de vreo facultate în țară care să renunțe la grile și exerciții standard. Au mai fost profesori care au creat propriile lor sisteme de notare, unele care chiar stimulau competitvitatea.
Studenți 10 Nu aș putea acorda un calificativ mai mic de 10 studenților din ASE, mai ales celor de la Marketing. Facultatea este un adevărat furnizor de lideri de piață. Am încredere că cei mai mulți vom ajunge acolo unde trebuie.
Stimularea inițiativei 10 Am un exemplu în articol despre nebuniile pe care le-am făcut eu în ASE.
Afișarea notelor 8 Aș da un 10 pentru utilizarea tehnologiei și pentru că avem catalogul electronic și întregul sistemul informatic. Știu că este greu să gestionezi baze de date din surse diferite, pe platforme diferite și că acest lucru creează probeleme. Tocmai din acest motiv, acord nota finală de 8 acestui criteriu întrucât au mai apărut probleme cu platformele online de-a lungul timpului
Adaptarea tehnologică 8 Nevoia de tehnologie este în creștere peste tot. De la ASE nu lipsesc videoproiectoarele și, mai nou, există posibilitatea urmăririi cursurilor pe o platformă online de E-learning. Biblioteca ASE are propriul motor de căutare în diferite baze de date – e destul de bun. Găsești cu ușurință surse pentru lucrările științifice atât în format fizic, cât și electronic.
Infrastructură 6 Eu nu am prins ASE complet renovat, așa că dau un 6. Cei după mine în vor prinde. Au fost multe schimbări și chiar arată bine acum pe interior. În primii ani nu era ok pentru că ploaia mai dărâma pereții clădirii vechi. În schimb, clădirea 0 (Angelescu) este impecabilă!
Curățenie 8 Exceptând toaletele care sunt o problemă în absolut orice instituție publică, restul este ok. Chiar acum în ultimul an am reușit să prin 2 cursuri într-o sală complet renovată, mobilată de un sponsor.
Legătura cu mediul de business 10 Facultatea este deschisă (întreg ASE-ul) la generarea de parteneriate cu companiile interesate de dezvoltarea studenților. Companiile la rândul lor sunt interesate să colaboreze cu facultatea. Ușa oportunităților este deschisă non-stop.

Ce nebunii m-au lăsat să fac…

Nu doar că m-au lăsat să fac, dar m-au și încurajat!
Cea mai năstrușnică idee a fost organizarea unui eveniment de alergare al ASE-ului. M-am dus pur și simplu la domnul Decan Prof. Univ. Dr. Călin Vegheș și la prodecanii: Prof. Univ. Dr. Mihai Orzan și Prof. Univ. Dr. Ioana Cecilia Popescu și îmi aduc aminte prima întrebare a domnului decan: “Îmi plac astfel de idei. De unde trebuie să începem? Cu ce putem ajuta?". 
 
Evident că nici nu am știut de unde se începe. De acolo a pornit ASE Student Run, eveniment ce a strâns peste 900 de participanți anul acesta (2018) și probabil va depăși 2000 de participanți în 2019 având în vedere că avem o echipă de 79 de voluntari, majoritatea din ASE. Trebuie să fiu deosebit de recunoscător acestor persoane, dar mai ales doamnei profesoare de la Departamentul Educație Fizică și Sport, Pop Cristiana, căci prin multe am trecut datorită acestui eveniment….
Alte nebunii…
  1. Cu colegii de la Sports Business Academy am renovat o sală și am branduit-o cu #SUNTEMSPORT. Am umplut ASE-ul cu rollup-uri și spidere. Meritul proiectului este al lui Cristian Gheorghe, iar meritul sprijinului Academiei de Studii Economice este al domnului Rector Prof. Univ. Dr. Nicolae Istudor.
  2. Am alergat 103 minute timp de 7 zile prin ASE pentru a promova ASE Student Run, ediția I
  3. Să înființăm un departament de marketing la Asociația Fotbal Club Venus 1914 București în cadrul stagiului de practică. În acel stagiu de practică, am realizat evenimentul Cupa Venus Decathlon timp de 4 weekenduri, Mulțumiri doamnei Mihaela Constantinescu pentru oportunitate și deschidere! Prin acest proiect chiar am cunoscut multe persoane!
  4. Să realizez cercetări științifice de marketing în toate domeniile care m-au pasionat.

În loc de concluzie

ASE este o universitate unde chiar te poți dezvolta, dacă asta îți dorești. Cadrele didactice au toată bunăvoința să ajute, materiile sunt cele de care ai nevoie să devii un profesionist în domeniul ales. Lipsește implicarea ta pe care nimeni nu o poate forța, decât tu.
Așa că orice opinie (de bine sau de rău) ai auzi sau ai citi despre o universitate, să nu crezi nimic. Nici măcar acest articol! Du-te acolo unde te simți bine, unde îți dorești! Cel mai important este să faci ceea ce îți place.
Dacă întâmplarea face că ești deosebit de pasionat/ă de una din științele predate la ASE, atunci, ia aminte la sfatul meu: Implică-te, fii proactiv și nu vei fi dezamăgit! Oportunitățile sunt aproximativ nelimitate (în urmă cu 20 de ani lipsea asta).
Dacă încă nu știi pe ce drum să o iei, mai documentează-te. Dacă pot ajuta cu un sfat, aștept mesajul tău! Cel mai important este să te implici și în alte activități! Recomand voluntariatul ca unica ta șansă să te dezvolți și să te descoperi pe tine. Am făcut voluntariat 5 ani și încă fac. 🙂
Dacă ai terminat deja facultatea, părerea ta este binevenită în comentarii.
Dacă încă nu ai terminat facultatea: mai bine concentrează-te pe colegii tăi și pe oamenii pe care îi apreciezi, pe modelele tale, pe profesorii tăi. La final vei regreta că s-a terminat prea repede….
Cu regrete (de bine) că am terminat ASE,
Paul-Tiberius Coman

Citat motivațional

Descoperă aici citatul, pentru că: studenția este frumoasă. Este unică și o mai poți repeta, dar niciodată nu va fi la fel ca prima.

Citat motivațional

“Viaţa însăşi este magie, iar dacă nu crezi asta, măcar încearcă să o trăieşti ca pe ceva magic”- Albert Einstein.

2 thoughts on “Experiența a 5 ani de studenție în ASE. Pentru că ai putea petrece un sfert de viață aici”

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *